Göteborgs skärgårdsbåtar
I och med att den här sajten breddats från Waxholmsbåtarna till Skärgårdsbåtar blev det utrymme att även inkludera våra skärgårdsbåtar i Göteborg. I det fallet handlar det främst om Göteborgs södra skärgård och Styrsöbolaget, som trafikerar öarna där på entreprenad för Västtrafik.
Göteborg har ju även en norra skärgård, men där handlar det om bil- och godsfärjor i regi Färjerederiet, en affärsenhet inom Trafikverket. Dock kommer Styrsöbolaget att trafikera linjen Hönö Klåva-Stenpiren i centrala Göteborg fyra gånger dagligen i vardera riktningen tisdag till söndag under perioden 26 juni-19 augusti (2018) med sin färja Kungsö (restid en timme enkel riktning). Till skillnad från trafiken till södra skärgården kan man inte åka med västtrafikkort på den linjen.
Trafiken till södra skärgården utgår från Saltholmens färjeterminal, dit man tar sig med spårvagn linje 11 (sommartid även linje 9) alternativtsen Ö-snabben från och till Nils Ericsonsplatsen i centrala Göteborg under högtrafik må-fre.
Man kan åka bil ut till Saltholmen, men parkeringarna blir ofta fullbelagda, inte minst sommartid.
Att observera är att det finns färjeförbindelse mellan Stenpiren och Saltholmen (via Lindholmspiren) och vissa öar under högtrafik, samt sommartid även direktförbindelse mellan Stenpiren och södra skärgården, se sommartidtabeller.
Västtrafikkortet gäller på all färjetrafik i södra skärgården.
Några användbara länkar:
Öarna i Göteborgs skärgård (Wikipedia)
Styrsöbolagets hemsida, tidtabeller, färjor, nyheter med mera
Tips om öarna i södra skärgården och vad man kan göra där (pdf)
På ö-luff i Göteborgs södra skärgård, mina egna intryck och bilder från utflykter i södra skärgården
Bilden: Silvertärnan vid Brännö Rödsten.
Styrsöbolaget driver även på entreprenad för Västtrafik färjelinjer på Göta älv inom Göteborgs stad.
Linje 285, Älvsnabben, går efter tidtabell må-sö mellan sex hållplatser längs älven: Lilla Bommens hamn- Stenpiren- Lindholmspiren- Slottsberget- Eriksbergs färjeläge och Klippans färjeläge samt åter i motsatt följd.
Lindholmen, Slottsberget och Eriksberg ligger på Hisingssidan av älven. Västkortet gäller på linjen.
Linje 286, Älvsnabbare, är en gratisförbindelse fram och åter mellan Stenpiren och Lindholmspiren må-fre i skytteltrafik. Populär inte minst bland cykelpendlare.
Bilden: älvskyttlarna Älveli och Älvfrida trafikerar linje 286. Här helgvilar de vid Lindholmspiren. I december 2018 får de sällskap av en eldriven systerfärja byggd i Finland.
#4 Liknande stolar har dom på Waxholmsbolaget, sköna att sitta i.
#5 Ja, de kan nog använda samma stolsleverantör, eller kanske rent av bygger på samma varv.
#6 Kan vara så. Är även smidigare att städa skulle jag tro..
Tänkte på en sak och det är hur breda er landgång är till skillnad från dom är på många av Waxholmsbåtarna där det ofta är en ramp dom drar ner.
#9 Älvskyttlarna har breda landgångar, men de övriga färjorna har mer den typ av smala ramper som du beskriver.
#12 Okej lite som Djurgårdsfärjorna.
De flesta öarna i södra skärgården är bilbefriade, flakmoppe eller golfbil är i regel de motorfordon som trafikerar öarnas vägar. Annars är cykeln förstås ett perfekt fordon att ta sig fram med, och det finns möjlighet att ta med cykel på färjan, men platserna är begränsade. På bland annat Brännö kan man hyra cykel, och då ingår även guideapp.
#0 Silvertärnan (som pryder ingressbilden) gillar jag lite extra - en stabil och bekväm färja, och liksom Ylva trygg även i tuffa vinterförhållanden.
Var man än befinner sig på öarna dröjer det inte länge innan man får en färja i sikte. Det känns tryggt - risken att man blir akterseglad på någon ö är obefintlig…🙂
Tror att det därmed får räcka med bilder på öfärjor så länge. Samtliga bilder är tagna med en "fickkamera" som har sina begränsningar, liksom fotografen.
Nu börjar dom bli mer lik våra färjor i utseendet.
#3 Nu har Kungsö börjat gå på Hönö Klåva, och jag lyckades faktiskt plåta henne från södra skärgården när hon gjorde premiärturen.
Beklagar den gryniga bilden.
Fraktfärjan Göta II med hemmahamn i Fiskebäck, ser man diskret tuffa fram mellan öarna i skärgården.
Fina bilder Vesta och Skarven påminner lite om Blidösundsbolagets två båtar Sjögull och Sjöbris.
#28 Jag är nog lite extra svag för Ylva ändå…(#16).
#28 Ja hon med ser fin ut.
Hon ser inte så dum ut ändå möjligt lite bättre platser på däck.
Ja, kanske kostar de på henne en renovering på den punkten - hon köptes ju in förra året.
Nästgårds till Stenpiren vid Packhuskajen har m/s Trubaduren sin kajplats. Hon ägs av Skärgårdslinjen. Här finns likande tänk som Wallmans salonger, med showande personal. Man erbjuder kryssningar i södra skärgården, skaldjursfrossa, Hisingen runt och charterturer.
Här är en liten reklamsnutt, som dock även ger ett visst hum om hur fartyget ser ut invändigt.
#36 Hon var stor.
Ja, man blir lite förvånad att hon kan gå runt Hisingen.
Liknande linjer i sthlm är Djurgårdsfärjan och linjen till Hammarby sjöstad.
Sommaren är kort! Igår gjorde Kungsö sina sista turer för säsongen fram och åter mellan Stenpiren i Göteborgs centrum och Hönö Klåva i norra skärgården via Eriksbergs färjeläge på Hisingen (där bilden är tagen). Förhoppningsvis återkommer turen nästa år, eftersom linjen ingår i projektet att göra Göteborgs skärgård mer tillgänglig.
Skärgården blir allt mer trafikerad inte bara i sthlm utan i Göteborg med det är trevligt.
Till den södra skärgården är färjetrafiken väl inarbetad och fungerande, även om det är lite omständligt att behöva åka ut till Saltholmen. Till den norra är man tvungen att ta sig ut till Hisingens västspets och åka bilfärja, vilket gör att det är besvärligare, speciellt för den som saknar bil (jodå, det går buss, men det tar sin lilla tid). Därför var det kul med den här sommarlinjen, och jag tror företagarna i Klåva har välkomnat den. Skulle vara kul med en julbåt dit i vinter!
33.500 passagerare (inklusive jag) åkte med Kungsö till Hönö Klåva i somras, vilket ses som en stor succé. Tanken är att linjen skall bli bestående.
http://www.goteborg2021.com/aktuellt/succe-nya-skargardslinjen-mellan-stenpiren-och-hono-klava/
Fantastiskt kul att linjen blev så lyckad.
Ja, det fanns nog ett "uppdämt behov" som det brukar heta.