Göteborgs norra skärgård
Göteborgs norra skärgård ingår i Öckerö kommun och hör till Bohuslän, till skillnad från öarna i den södra skärgården som geografiskt hör till Västergötland (båda dock hörande till region Västra Götaland). Den norra skärgården består av öarna Björkö, Fotö, Grötö, Hyppeln, Hälsö, Hönö, Kalvsund, Källö-Knippla, Rörö, Öckerö och Hisingen. Det går att köra bil på och mellan öarna (dock inte alla), men man får ta bilfärja från och till fastlandet.
Medan det är tät färjetrafik till Göteborgs södra skärgård är det lite besvärligare att komma till den norra, och har man inte egen bil brukar man få förlita sig på bussar från Nils Ericssonsplatsen i Göteborg. Men sedan några år (med undantag av pandemiuppehåll) kan man åka till Hönö med Kungsö från Stenpiren, den trafiken körs söndagar fram till vecka 26 (2024), då det kommer att gå fyra turer dagligen under sommaren. (Observera att man inte kan åka på Västtrafikkortet på den här linjen.)
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Här får man veta mer om öarna i den norra skärgården.
Räknas verkligen Hisingen till den norra skärgården eller ens till Göteborgs skärgård överhuvudtaget, även om det är en ö?
I vilket fall så hör Hisingen till Göteborgs kommun och gränsen mellan Bohuslän och Västergötland går rakt över. 🙂
(Vilket jag är övertygad om att du vet, blev bara lite konfunderad av uppräkningen av Hisingen i inlägget. 😉😀)
Tillägg: Trevligt med en tråd om norra skärgården, förresten! Umgås dagligen med diverse öbor, efter sisådär 10 år börjar jag äntligen förstå ömål. Fascinerande att de har en totalt annan dialekt trots att öarna ligger så nära Göteborg - däremot påminner den om dialekten i andra fiskelägen på Västkusten.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
- Redigerat 2024-05-17 23:29 av Lona
#2 Bra och berättigad fråga! Hisingens vara eller inte vara i norra skärgården är inte så enkel som kan framgå av trådstarten. När det gäller öarna har jag helt enkelt gått efter Wikipedia, vilket ju kan vara förrädiskt. och i det här fallet finns där den direkta felaktigheten att ön ingår i Öckerö kommun. Den ingår i Göteborgs stad, inget annat!
Sedan blir det knivigare. Om Hisingen skall räknas till norra skärgården beror nästan på vem man frågar, och i vilket sammanhang, organisatoriskt eller naturmässigt. 75% tillhör(de) Bohuslän, 25% Västergötland, samtidigt som den ju hörde till dåvarande Göteborgs- och Bohuslän, men det kan väl lämnas därhän idag när allt ingår i Västra Götalands län.
Med detta landar vi i att Hisingen kan komma att dyka upp i tråden om norra skärgården, förmodligen mest som avstamp mot de övriga öarna. Bortsett från sommartrafiken med Kungsö får man ju ta landvägen över Hisingen för att nå den norra skärgården. Länk. Däremot är det ju en livlig trafik mellan fastlandet och Hisingen även båtledes över Göta älv.
Roligt att du uppskattar en tråd om norra skärgården! Som påpekats finns det en viss skillnad mellan norra och södra skärgården, åtminstone förr kunde man nog tala om en rivalitet. Jag har haft arbetskamrater från såväl norra som skärgården och kunde förmärka såväl lite godmodigt gnabbande som en viss distans mellan öfolket från respektive håll.
Som du säger är/var dialekten i den norra skärgården en av dessa skillnader. Det kan nog framkomma fler i takt med att tråden (förhoppningsvis) växer.
- Redigerat 2024-05-18 09:30 av Fornöga
Brand i en fritidsbåt med två personer i nordväst om Björlanda. De ombordvarande lyckades släcka själva och båten bogserades i land.
- Redigerat 2024-05-18 16:13 av Fornöga
Elfärjan Burö invigdes igår som trafikerar norra skärgården.
https://via.tt.se/pressmeddelande/3467144/pressinbjudan-invigning-av-nya-elfarjan-mellan-ockero-och-groto?publisherId=3072694&lang=sv
#5: Togs ur trafik igår efter en blackout.
https://www.sjofartstidningen.se/elfarja-drabbades-av-blackout-utanfor-ockero/
#5 #6 Det fungerade i alla fall en vecka…🙄
#7: Ja som tur är kom ingen till skada.

Årets sommartrafik från Stenpiren till Hönö Klåva inleds den 21 juni, och nytt för i år är att man även kan åka till Vinga med Kungsö.
- Redigerat 2024-06-08 10:57 av Fornöga